Вас вітає cпеціальна школа-інтернат І-ІІІ ступенів №9 міста Києва

Спеціальна школа-інтернат І-ІІІ ступенів №9
міста Києва

 

 

 

Розробка
виховного заходу на тему:

«Відомий невідомий Шевченко»

 

Виконав:
вихователь
Гаврилов С. В.

Київ – 2014

 

Коментар до заходу
Виховання у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції нині визнані проблемами загальнодержавного масштабу.
Особливого значення проблема патріотизму молодих громадян України набуває в умовах нестабільності суспільного життя, окупації Російською Федерацією Криму, збройних акцій проросійських терористів у східних регіонах нашої держави.
Патріотизм – це любов до Батьківщини, українського народу, сприяння становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної держави, готовність відстояти її незалежність, служити й захищати її, розділити свою долю з її долею.
Нагадую проте, що ми не раз говорили з дітьми і зараз, і в попередніх класах. Поняття «Батьківщина»росте разом із вами, збагачується новим, глибоким змістом. Нещодавно воно для вас обмежувалось рідною хатою, де вперше пізнали любов та опіку мами і тата, ласку бабусі, мудрість дідуся, тепло родини. Проминуло раннє дитинство – і вже стежинка від хати повела вас до школи. Саме тут відкрили для себе, що ви не просто діти своїх батьків, а ще й українці, а Батьківщина наша – Україна, велика і прекрасна.
Я постійно доводжу вихованцям, що гімн України, хвилина мовчання - то не пустий звук. Головне, щоб очікувані результати повинні відображати здатність вихованців:
розуміти свої права і обов'язки;
поняття громадянської життєвої позиції;
мати почуття патріотизму, національної свідомості;
готовність до захисту інтересів Батьківщини.
І що означає бути патріотом? Любити Батьківщину? Бути їй вірним? Бути готовим віддати за неї своє життя? Із чого народжуються почуття любові до своєї рідної землі?
Як не згадати слова Василя Симоненка: «Можна все на світі вибирати сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».
2014 рік став часом, коли випробовуються на міць патріотичні переконання, закладені на уроках історії. Це, власне, наш «зоряний час», коли усе суспільство усвідомило, що за спиною кожного солдата стоїть його учитель. І нам є чим пишатися.
Тарас Шевченко – видатний український поет, прозаїк, драматург, художник, політичний та громадський діяч. Він був людиною універсальних обдарувань та інтересів. Все його життя і творчість були присвячені українському народу, міцно пов'язана з дійсністю свого часу і спрямована в майбутнє.
У тяжкий і жорстокий вік кріпацтва Шевченко весь свій талант художника віддав народові. Його мистецькі твори сповнені душевної краси трудящої люди­ни, її героїчним минулим, привабливістю її звичаїв, замилуванням рідною зем­лею і ненавистю до гнобителів.
Оглядаючи творчий шлях Шевченка, переконуємося, що це був шлях ви­датного, всебічно обдарованого художника, який із однаковою самовідданістю творив у портретному, історичному, побутовому та пейзажному жанрах. Із вір­туозною майстерністю Шевченко володів технікою олійного й акварельного живопису, а також був чудовим майстром рисунку і першорядним офортистом свого часу.
Поет мріяв про ті часи, коли його країна буде незалежною суверенною державою, коли в Україні шануватиметься мова, культура та історія народу, а люди будуть щасливими.


Свою Україну любіть.
Любіть її... Во врем'я люте.
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть. Т. Шевченко


Кожен з нас частина України і не важливо, народилися ми в Києві чи Львові, в Донецьку чи Харкові, але ми – українці, єдина велика родина.

 

Тема: «Відомий невідомий Шевченко»
Мета:
- виховувати почуття любові і шани до спадщини, яку нам залишив поет; любов до рідної мови, скарбів поетичного слова, України; почуття патріотизму, активну громадянську позицію як один із проявів духовності, відчуття духовного зв'язку з історичним минулим рідного народу;


- розширювати знання учнів про творчість Т. Шевченка, познайомити їх з багатющою мистецькою спадщиною письменника; поглибити знання дітей про життєпис сина українського народу; розкрити велич і безсмертя українського поета, світового генія, неперевершеного майстра слова; продовжувати знайомство з долею і талантом Кобзаря; викликати інтерес до його творів;


- розвивати активне мовлення вихованців, навички самостійного пошуку інформації; уяву, креативне мислення; уміння зв'язно висловлювати свої думки; продемонструвати красу і чарівність Шевченкового слова.

 

Оформлення: святково прибраний зал, портрет Т. Г. Шевченка, виставка «Життя і творчість Кобзаря», мультимедійна презентація.

 

І на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син, і буде мати,
І будуть люде на землі.


Тарас ШЕВЧЕНКО"І Архімед, І Галілей"

 

Слайд 2.
Ведучий 1: Тарас Шевченко... Такий великий, що бути більшим уже не можна. Як Україна. Як світ. Він безсмертний, як саме життя, тому став нашою долею і заповітом. На сторожі правди, любові й честі стоїть його слово. Його доля – це частка історії Батьківщини. Важко сказати, коли нам більше потрібний був Шевченко - чи в минулому столітті, коли в мороці пробивали українці стежку, чи тепер, коли відроджується так нелегко наша Україна? Мабуть, зараз таки більше. Доля його була гірка, та вона не зуміла перетворити золото його душі в іржу, його любов до людей у ненависть, а віру в Бога – у зневіру. Найкращий і найцінніший скарб дала йому доля лише після смерті – невмирущу славу.
Ведучий 2: 2014 рік. Він був буремним і складним, в ньому були і трагедії і велич...
Ведучий 1: 2014 – рік великого числа, знаменних «круглих дат» славетних річниць і сумних роковин. Серед них чимало таких, які не належать самій лише сивій минувшині, а переплітаються нашим сьогоденням.
В Україні сьогодні відбуваються дуже цікаві події, на тлі яких повністю змінилася ідеологія історії. Насамперед серед героїв вишли лідер націоналістів Степан Бандера, гетьман Мазепа, але як і раніше залишився Тарас Шевченко.
Ведучий 2: Указом президента України 2014 рік в Україні оголошено Роком Тараса Шевченка - українського поета, письменника (драматурга, прозаїка), художника (живописця, гравера), мислителя, громадського та політичного діяча, фольклориста, етнографа.
Ведучий 1: Любов до рідного народу і свого краю – вічна тема, до якої звертаються більшість художників і митців слова. І це закономірно... бо ж синівська відданість рідній землі, рідному народу притаманна кожній людині. Із чого починається любов до рідного краю? Із захоплення рідною природою, яка здається неповторною і вічною, з жаги пізнання прадавніх законів буття, з прагнення примножувати красу і добро землі, що тебе зростила. Чи не найвиразніше в усій історії української культури ця тема представлена у творчості велета української нації, основоположника нової української літератури – Тараса Григоровича Шевченка.


Слайд 3.
Ведучий 2: Місце Т. Шевченка (1814 – 1861) в українському суспільстві і в українській культурі виняткове. Життя і творчість Тараса Григоровича стали формою його служіння народу, історичним покликанням, спонукою до боротьби за свободу. Уся діяльність українського поета нерозривно пов'язана з народною творчістю, звідки він сміливо черпав ідеї, образи, сюжети, ритміку.
Ведучий 1: Будь-яка важлива риса душі українця коріниться у віршах і поемах Тараса Шевченка – це душа народу в найпрямішому сенсі. Геніальні твори Шевченка – це програма для нації, для кожного з нас. Читаючи їх і вивчаючи, ми вбираємо в себе біль і сльози поета, формуючи тим самим свій дух та інтелект. Духовність, віра й відсутність гонору, що доходила до самознищення – риси душі генія, який у своїй творчості поводив себе як батько в національній сім'ї.
Ведучий 2: Можливо, заяложені фрази шкільної програми про Т. Шевченка і не роблять його постать привабливою, не дають усвідомлення його величі. Та ми самі найчастіше згадуємо про нього лише у Шевченківські дні, проводячи якісь заходи та витираючи пилюку з томів Шевченка. Можливо, варто говорити про нього не
лише , як про революціонера, але і як людину, в котрій були ніжність, кохання ... були свої людські, земні бажання, емоції.


Слайд 4
Ведучий 1: А зараз ми проведемо конкурс. На сцену для участі запрошуються 3 учнів і 3 педагогів. Умови конкурсу. Вам пропонується відповісти на запитання. Кожне запитання має три варіанти відповідей, вибрати ж треба одну, правильну. За правильну відповідь свого питання - 2 бали, за правильну відповідь на питання команди суперників – 1 бал.
В журі запрошуємо:________________________________________
Починає конкурс команда учнів.

І тур питань

 

Слайд 5
1. Кого пас ліричний герой вірша "Мені тринадцяти минало.."?
А) корів;
Б) гусей;
В) ягнят.

 

Слайд 6

1. Який подарунок отримав Т. Шевченко у переддень нового 1838 р.?
А) Монетку;
Б) олівці і мольберт;
В) знайомство із Брюловим.

 

Слайд 7

2. Про який садок біля хати говорить Т. Шевченко у своєму вірші?
А) Яблуневий;
Б) вишневий;
В) черешневий.

 

Слайд 8

2. Скільки портретів за своє життя намалював Шевченко?
А) 50 ;
Б) 100;
В) 150

 

Слайд 9

3. До чого закликає Т. Шевченко у поемі "І мертвим, і живим ..."
А) Учитися;
Б) писати вірші;
В) плекати мову.

 

Слайд 10
3. 1859 року Т.Шевченко став одним із членів засновників ...
А) Союзу меча та орала;
Б) клубу самодіяльних архітекторів;
В) товариства допомоги нужденним літераторам і вченим.

 

Слайд 11
4. Яка поезія відкриває збірку "Кобзар"?
А) "Кобзар";
Б) "Сон";
В) "Причинна".

 

Слайд 12
4. Чому президента ф\к "Динамо" Київ І. Суркіса жартома називали Карлом Брюловим?
А) Він викупив Шевченка;
Б) він став членом академії мистецтв;
В) він у Клари украв корали.


Слайд 13
5. Що робить Дніпро у відомому вірші Т. Шевченка?
А) Впадає в Чорне море;
Б) хвилюється раз, хвилюється два;
В) реве та стогне.


Слайд 14

5. Про це свого часу написали Т.Шевченко, М. Гоголь і О. Пушкін
А) Потопельники;
Б) розлука з коханою;
В) зоряна ніч у Криму.
Ведучий 1: Першим був Пушкін зі своєю простонародною казкою «Потопельники» (1828р.). Пізніше М. Гоголь написав поему «Травнева ніч, або Утоплена» (1829-1830), а у Тараса Шевченка є балада «Утоплена»(1841р.).

 

Слайд 15
6. Якого року вийшло перше видання збірки "Кобзар"?
А) 1812;
Б) 1861;
В) 1840.

 

Слайд 16
6. 1860 року Шевченко задумав будівництво дому під Каневом. Що саме він зробив для свого майбутнього житла?
А) Поштукатурив усі стелі;
Б) створив архітектурний проект;
В) привіз кам'яні блоки для фундаменту.

 

Слайд 17
7. Яка деталь образу Шевченка характерна для більшості його зображень?
А) чуб;
Б) вуса;
В) вишиванка та берет.

 

Слайд 18
7. Що пов'язує Т. Шевченка та "Букварь южнорусскій" для недільних шкіл?
А) Шевченко викупив увесь тираж ;
Б) Шевченко його уклав;
В) Шевченко вчився за ним.
Ведучий 1: Тарас Шевченко уклав брошуру, за якою дорослі українці могли вивчати основи грамоту у безкоштовних недільних школах. 1861 року він власним коштом видав «Буквар» тиражем 10 тис. екземплярів.


Слайд 19
"Букварь южнорусскій"

 

Слайд 20
8. Скількох людей зображено на купюрі номіналом у 100 гривень випуску 2005 року?
А) одну людину: Т. Шевченка;
Б) чотирьох: Т. Шевченка, жінку, кобзаря із хлопчиком;
В) дванадцять: Т.Шевченка та всіх гетьманів України.

 

Слайд 21
8. Яким псевдонімом користувався Тарас Шевченко?
А) Кобзар;
Б) Кобзар Дармограй;
В) Шекспіренко.

 

Слайд 22
9. Ким був Тарас Шевченко перш ніж перестав бути кріпаком?
А) вільною людиною;
Б) кріпаком;
В) поміщиком.


Слайд 23
9. 1840 р. Шевченко отримав срібну медаль за одну зі своїх картин. Як вона називалася?
А) хлопчик - жебрак, що подає надії;
Б) хлопчик - жебрак, що дає хліб собаці;
В) хлопчик - жебрак, що дає ляпаса поміщикові.
Ведучий 1: Картина, за яку Тарас Шевченко отримав срібну медаль Петербурзької Академії мистецтв, нажаль не збереглася.

 

Слайд 24
10. У що взута Катерина на однойменній картині Шевченка?
А) У чоботи;
Б) у черевички як у цариці;
В) ні у що.
Ведучий 1: Так вірно, на картині її зображено босою.

 

Слайд 25

 

Слайд26
10. Як пов'язані Тарас Шевченко та П'єр Безухов?
А) Безухов заснував музей Шевченка в Парижі;
Б) С. Бондарчук грав їх у кіно;
В) у молодості вони разом козакували у Петербурзі.

 

Слайд 27
11.Де мріяв жити Тарас Шевченко?
А) Під Полтавою;
Б) на березі Дніпра;
В) На Манхеттені.

 

Слайд 28
11. Шевченко написав кілька автопортретів. Яким він себе не зобразив жодного разу?
А) з гітарою;
Б) оголеним;
В) зі свічкою.

 

Слайд 29
12. Кому Т. Шевченко адресував поему "І мертвим, і живим, і ненародженим..."?
А) Землякам;
Б) своякам;
В) ворогам.

 

Слайд 30
12. Колись на балу Т. Шевченка було арештовано за тост. За що він підняв келих того вечора?
А) За Французьку Республіку;
Б) за Вітчизну;
В) за прекрасні очі хазяйки балу.
Ведучий 1: Так, Шевченко виголосив провокаційний тост лише через 2 місяці після французької революції 1848 року, за що його й було заарештовано разом із товаришами братами Віктором і Михайлом Закревськими.

 

Слайд 31
13. Кому присвячено ці рядки, написані Шевченком 1844 року: "Ти смієшся, а я плачу, великий мій друже"?
А) Гоголю;
Б) Пушкіну;
В) Т. Бульбі.
Ведучий 1: За думою дума роєм вилітає,
Одна давить серце, друга роздирає,
А третя тихо, тихесенько плаче
У самому серці, може, й Бог не бачить.
Кому ж її покажу я,
І хто тую мову
Привітає, угадає
Великеє слово?
Всі опухли – похилились
В кайданах... байдуже...
Ти смієшся, а я плачу,
Великий мій друже.
Вірш « Гоголю», 1844р.

 

Слайд 32
13. Хто автор картини "Тарас Шевченко малює селянське подвір'я"?
А) Ілля Репін;
Б) Тарас Шевченко;
В) Карл Брюлов.
Ведучий 1: Так, на малюнку під назвою «Т. Г. Шевченко малює селянське подвір'я" зобразив самого себе.

 

Слайд 33

Слайд 34
14. У якій з цих країн не встановлено пам'ятник Тарасу Шевченку?
А) У Єгипті;
Б) у Бразилії;
В) у Канаді.

 

Слайд 35
14. Що означало звання некласного художника, яким петербурзька академія мистецтв нагородила Шевченка?
А) Він не дуже модний митець;
Б) він отримав малу срібну медаль;
В) він не працював у класах, а лише на пленері.

Пленер Пленерний живопис склався у результаті роботи художників на вільному повітрі, а не в майстерні.

 

Слайд 36
15. Чим Тарас Шевченко вразив свою кохану Ликеру Полусмакову?
А) присвятив їй вірш;
Б) приніс букет польових квітів у січневий мороз;
В) подарував їй портрет Репіна.

 

Слайд 37
15. Що Тарас Шевченко написав для своєї коханої Катерини Піунової?
А) Схвальний відгук у місцевій газеті;
Б) портрет її улюбленого песика;
В) вірш.
Ведучий 1: Шевченко зустрів театральну актрису Катерину Піунову наприкінці 1857 року у Нижньому Новгороді. За місяць після знайомства він опублікував у «Нижньогородських губернських відомостях» хвалебний відгук про її виступ у місцевому театрі під заголовком «Бенефіс пані Піунової, січень21, 1858року»

 

Слайд 38
Ми вкупочці колись росли,
Маленькими собі любились,
А матері на нас дивились
Та говорили, що колись
Одружимо їх. Не вгадали.
Старі зарані повмирали,
А ми малими розійшлись
Та вже й не сходились ніколи.

 

Ведучий 2: Будучи емоційною і чутливою натурою, Т. Шевченко, як і кожен поет, закохувався часто. Однак лиха недоля переслідувала його все життя, не даючи йому щастя жити в шлюбі, у любові з дружиною, про яку він мріяв, особливо в останні роки свого життя.
То хто ж вони були, ті музи, які надихали поета, які давали йому втіху і навівали смуток, які любили його, яких любив він?
Ведучий 1: Першим коханням молодого Т. Шевченка була Оксана, його ровесниця. Родичі та знайомі закоханих були впевнені, що молоді одружаться, щойно досягнуть старшого віку. Але надії були марними – його пан Павло Енгельгард, від'їжджаючи до Вільна забрав Тараса з собою. Розлука була несподівана і довга. Усе своє життя Шевченко згадував ту дівчину, яку колись кохав.
Ведучий 2: Наступною жінкою, яку він кохав, була польська швачка Дзюня Гусіковська – друге юнацьке кохання Шевченка. Вона навчила його польської мови, по-сестринські жаліла його, допомогла йому відчути різницю між долями хоч і бідної, але вільної людини і раба.
У 1843 році Шевченко їде в Україну і там зустрів Ганну Закревську, якій згодом присвятив вірш «Г. З.»


Слайд 39

Варвара Репніна
Ведучий 1: Княжна Варвара Миколаївна Репніна захопилася талантом і поезією Шевченка й закохалася в нього на все життя. Оскільки кохання не було взаємним, то княжна вирішила, що їй Богом призначено стати янголом-охоронцем поета, і всіма силами своєї душі боролася з жагучим почуттям. Поет з великою повагою поставився до трепетного почуття Варвари, але не міг примусити серце відповісти на щире кохання. Врешті-решт між ними зав'язалася тепла і довірлива дружба, яка не переривалася майже до останніх років життя Т. Шевченка. В. Репніна на 30 років пережила свого кумира. Варвара померла на 83-му році життя, 1891 року.
Ведучий 2: 1843 року Шевченко покохав Феодосію (Тодосю), дочку кирилівського попа Григорія Кошиця, в якого колись наймитував. Дівчина відповіла на почуття поета, вони вже збиралися побратися. Але батьки Феодосії були проти шлюбу і намагалися всяким хитрощами їх розлучити. Врешті, батьки просто відмовили у благословенні молодим і поет відступився. Сама ж Тодося кохання не відцуралася, вона відмовилася виходити заміж, а незабаром збожеволілі з туги і померла.
Ведучий 1: Наступними жінками, що займали місце в серці поета, були сільська дівчина Глафіра та Агата Гуськова, 16-річна актриса Катерина Піунова, яка, напевно, просто не наважилася пов'язати своє життя з модним, але скандально відомим художником, майже на тридцять років старшим від неї.


Слайд 40
Ведучий 2: Останнім коханням поета була 19-річня Лукера Полусмак, яка наймитувала в Петербурзі. Простакуватій дівчині Тарас дарував дорогі подарунки, але вона не захотіла залишити столичного життя й переїхати в Україну, щоб жити в селі. Покинула поета й вийшла заміж за перукаря Яковлева. І лише у 1904 році, після смерті свого пиячка-чоловіка, Лукерія Яковлева-Полусмак, залишивши дітей в Петербурзі, приїхала до Канева і щодня приходила на могилу Шевченка.

Тарас Шевченко. Портрет Ликери Полусмакової (тон, папір, італійський плівець, 34х23,3. Літо 1860.)

Ведучий 1: Річ у тім, що Тарас Григорович шукав щирої і хорошої людини, а натрапляв на щось протилежне. Своїм світоглядом і розвитком він стояв поза часом. Він кріпацькому середовищу, шукав дружину з бідняків, але натрапляв на контрасти. Тому образ його незабутньої Оксани став з роками ще більш недосяжним.

ІІ тур питань


Слайд 41
16. 1847 р. Шевченко прибув до Орської фортеці. Ким він там був?
А) Каторжником;
Б) штатним писарем;
В) рядовим.

 

Слайд 42
16. Хто став лауреатом донецького конкурсу читців Т. Шевченка 2010 р.
А) Нігерієць Осікойя Айо;
Б) китаєць Шен Гофей;
В) українець Михайло Горобець.
Ведучий 1: Так, перше місце в конкурсі читців посів Осікойя Айо з Нігерії, студент Донецького національного технічного університету. Він прочитав вірш «Якби зістарилися ми знову...», підкоривши журі «відшліфованою» українською мовою.

 

Слайд 43
17. Який острів згадано у вірші "Не хочу я женитися"?
А) Хортиця;
Б) Мадагаскар;
В) Зміїний.

 

Слайд 44
17. 1858 року Шевченко виконав офорт за картиною знаменитого художника.Чиє полотно він вибрав?
А) Іллі Репіна;
Б) Рембрандта;
В) Карла Брюлова.


Слайд 45
18. Закінчить рядок: "Здається кращого немає нічого в Бога, як ..."
А) Петро і чорнобрива Катерина;
Б) ... сало, горілка, борщ, верба, калина;
В) ... Дніпро та наша славная країна.

 

Слайд 46
18. Т. Шевченко приятелював із видатним російським математиком. Хто це був?
А) Михайло Остроградський;
Б) Микола Лобачевський;
В) Володимир, чоловік Софії Ковалевської.

 

Слайд 47
19. Що таке "захалявна книжечка"?
А) Рукописна підшивка віршів Костомарова;
Б) збірка поезії Шевченка, яку роздавали безкоштовно;
В) книжечка, яку Тарас зберігав у халяві чобота.

 

Слайд 48
19. Ім'я Тараса Шевченка має ...
А) море на Місяці;
Б) рівнина на Марсі;
В) кратер на Меркурії.

 

Слайд 49
20. 1860 р. Шевченко переклав у віршах фрагмент одного історичного епосу. Назвіть його
А) "Повість минулих літ";
Б) "Слово о полку Ігоревім";
В) "Одіссея".
Ведучий 1: Шевченко розпочав перекладати « Слово...» улітку 1860 року. Він узявся за найвідоміші фрагменти цієї найвідомішої поеми та встиг перекласти «Плач Ярославни» й опис битви з половцями – «З передсвіта до вечора...»

Слайд 50
20. Шевченко рекордсмен за кількістю названих на його честь вулиць, площ, парків, шкіл та ін. міських об'єктів в Україні. Хто опинився на другому та третьому місцях ?
А) Маяковський і Мічурін;
Б) Пушкін і Хмельницький;
В) Суворов і Гоголь.

Слайд 51
21. Чому Тарас Шевченко назвав свою збірку "Кобзар"?
А) тому, що отримав у подарунок кобзу;
Б) на честь кобзарів, українського народу співців;
В) за дівочим прізвищем бабусі.

Слайд 52
21. Іван Сошенко був хорошим другом Шевченка. Чому йому не подобалося, що Тарас пише вірші?
А) Тарас заважав Іванові спати, голосно декламуючи написане;
Б) поезія відволікала Шевченка від живопису;
В) сам Сошенко цього не вмів і заздрив.

Слайд 53
22. Який з цих рядків не належить перу Шевченка?
А) Якби мені черевики, то пішла б я на музики;
Б) і багата я, і вродлива я;
В) згинуть наші вороженькі як роса на сонці.
Ведучий 1: Так починається гімн України на вірші Павла Чубинського написаний у 1862 році.
Слайд 54
22. 1848 року Т. Шевченко написав поему, названу жіночим іменем. Через 11 років – ще одну. Як вони називалися?
А) "Марфа" і "Маріам";
Б) "Маруся" і "Маргарита";
В) "Марина" і "Марія".

Слайд 55
23. На що пішов Карл Брюлов, щоб визволити Тараса Шевченка з неволі?
А) Продав душу;
Б) пішов на все;
В) написав картину та продав її.
Ведучий 1: Карл Брюлов написав портрет Василя Жуковського , який був розіграний у лоторею у Санкт –Петербурзі. На виручені гроші Т. Шевченка було викуплено з кріпацтва.

Слайд 56
23. Кому з українських письменників Тарас Шевченко не присвятив вірша?
А) Оксані Забужко;
Б) Івану Котляревському;
В) Григорію Квітці-Основ'яненку.

Слайд 57
24. Як починається твір Т. Шевченка "Сон"?
А) "Червоні помідори їжте без мене...";
Б) "У всякого своя доля і свій шлях широкий...";
В) "Ой, на горі та й женці жнуть...".
Слайд 58
24. У травні 1847 р. Т. Шевченко написав вірш "Садок вишневий коло хати.." Де саме зійшло на нього натхнення?
А) На шхуні у морі;
Б) у казематах ІІІ відділу імператорської канцелярії у Петербурзі?;
В) у рідній хатинці на березі Дніпра.

Слайд 59
25. Що таке "Назар Стодоля" ?
А) Псевдонім, яким Тарас підписував ранні картини;
Б) назва драми Шевченка;
В) улюблена народна пісня Шевченка.

Слайд 60
25. Яку із робіт Т. Шевченка так і не було знайдено?
А) "Катерина";
Б) "Мідас, повішений Аполлоном";
В) "Мангишлацький сад".

Слайд 61
26. Чому присвячено поему "Гайдамаки"
А) українському музичному гурту;
Б) національно-визвольному руху;
В) торговцям, які ходили по сіль до Криму.

Слайд 62
26. Що таке "Мальовнича Україна"?
А) Альбом графіки Шевченка;
Б) цикл віршів Т. Шевченка;
В) музей українських художників.
Слайд 63
27. Яка цитата Шевченка більше за інші розповсюджена в Україні?
А) "Чого являєшся мені у сні"- так співає В. Козловський;
Б) "Свою Україну любіть" - надрукована на стогривневій купюрі;
В) "Мені тринадцяти минало" – написано в українському паспорті.

Слайд 64
27. 1843 року малюнок Т.Шевченка прикрасив російське видання книги німецького винахідника Франца фон Коббеля. Чому було її присвячено?
А) Гальванографії;
Б) військовій справі;
В) розведенню породистих собак.

Слайд 65
28. Т.Шевченко позичив гроші на третє видання збірки "Кобзар" у відомого мецената цукрозаводчика Платона Симиренка. Чим він повернув борг?
А) Симиренко пробачив йому борг;
Б) частиною надрукованого тиражу;
В) цуценятами.

Слайд 66
28. Як доктор Хаус прокоментував портрет Т. Шевченка, привезений його дружиною - українкою?
А) "Твоя бабця – гаряченька штучка";
Б) "Якби у його ДНК було відхилення на 1%, він би народився дельфіном";
В) "Це вусянка!".

Слайд 67
29. З якого це твору?
Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось...
Запекло, почервоніло
І рай запалило
А) "Мені тринадцятий минало ";
Б) "Тарасова ніч";
В) "Гайдамаки".

Слайд 68
29. З якого це твору?
Доборолась Україна
До самого краю
Гірше ляха свої діти
Її розпинають
А) "Єретик";
Б) "І мертвим, і живим... ";
В) "Гамалія".

Слайд 69
30. З якого це твору?
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тілько дівчата
Та соловейко не затих.
А) "Наймичка";
Б) "Катерина";
В) "Садок вишневий коло хати"
Слайд 70
30. З якого це твору?
А тюрм! А люду!.. Що й лічить
Од молдаванина до фіна
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!
А) "Єретик";
Б) "Кавказ";
В) "Холодний яр".

(Підведення підсумків конкурсу)

Ведучий 2: Кожен українець, який себе поважає, знає крилатий вислів – без Сошенка не було б Шевченка. І це дійсно так. Т. Г. Шевченка життя завжди зводило з добрими та корисними людьми. Так, одного разу у Літньому саду Тарас замальовував скульптуру, де познайомився з молодим Іваном Максимовичем Сошенко. У них було багато спільного: земляки, обидва цікавилися живописом. Сошенко знайомить талановитого Шевченка з багатьма відомими художниками, що відкрило йому шлях до творчості.
Друзі розсварилися через жінку. Сошенко був закоханий у Марійку, племінницю господарки квартири, яку знімав, а Тарас почав крутити з нею роман. Але потім друзі помирилися.
Що цікавого, в останню путь Т. Шевченко проводив саме Іван Максимович.

Ведучий 1: Приятель Шевченка О. Чужбинський згадував, що Тарас Григорович неохоче відвідував представників вищого світу, бо ж треба було одягати фрак.
А не хочеться мені одягати отого фрака, щоб він зслиз, - говорив поет, - ходім краще на Дніпро, сядем де-небудь на кручі та заспіваємо.

Ведучий 2: Цікаво, що під час життя у Києві він мав звичку гуляти Подолом у білому костюмі. Його почали називати «білим паном», а після арешту пішла чуйка, що «білий пан» хотів волю дати, а пани його в тюрму посадили. Після смерті, коли інтелігенція почала відвідувати могилу Шевченка в Каневі, серед подільських міщан з'явилися чутки, що могила «білого пана» зцілює від хвороб і почалося паломництво.

Ведучий 1: Цікаво знати, що в Академії за манеру виконання робіт Тараса Шевченка називали українським Рембрандтом. Митця з відомим голландцем пов'язувала манера передання світлотіні в роботах.

Слайд 71
Ведучий 2: Коли Шевченко був у Казахстані, то неофіційною дружиною (токал) була казашка Катя, молодша від нього на 20 років, і в них було двоє дітей, хлопчик і дівчинка. А 1857 року Тарас повернувся із заслання. Саме вона зображена на однойменній картині. Три року потому Катю віддали заміж за іншого, й у неї було ще багато дітей. Але про Тарасових їй заборонили згадувати.

Ведучий 1: Цікаво знати, що існує ікона, пов'язана з іменем Тараса Шевченка, присвячена йому і написана на честь його небесного покровителя, святого патріарха Царгородського Тарасія. Нині образ св. Тарасія знаходиться у хрестовому храмі Київської Митрополії Української Православної Церкви.
Ведучий 2: Цікаво, що «Кобзар» тільки при житті Шевченко перевидавався 4 рази. А в радянські часи загальний тираж «Кобзаря» перейшов межу у 8млн. примірників. Вірші з цієї збірки переведені більше ніж на 100 мов світу. В місті Черкаси в 1989 році відчинив двері єдиний у світі музей, присвячений одній єдиній книзі. І цією книгою став «Кобзар».
Ведучий 1: А ви знаєте, що слово «Бог» у творах Т.Шевченка зустрічається майже 630 разів, у творах Тараса Шевченка згадується понад 80 різних рослин, а верба – аж 40 разів;
Слайд 72
Ведучий 2: Цікаво, що у Грузії у місті Зугдіді є незвичайна школа, побудована у вигляді різних книжок відомих людей, де однією з книг є «Кобзар» Т. Шевченка.

Слайд 73
Ведучий 1: Цікаво знати, що 27 червня 1964 року у Вашингтоні екс-президентом США Дуайтом Д. Ейзенхауером урочисто було відкрито пам'ятник Тарасові Шевченку. На пам'ятнику викарбовано слова з Шевченкової поеми «Юродивий» (1857):
Коли ми діждемося Вашингтона
З новим і праведним законом?
А діждемось - таки колись!
Цікаво, що СРСР був проти спорудження цього пам'ятника. У Washington Post було видано низку статей, які зображали українського поета як ненависника католиків, православних, росіян, поляків і євреїв, а водночас «передвісника комунізму».

Слайд 74
Ведучий 2: Цікаво знати, що 22 серпня 2005 року в місті Ковель, що у Волинській області, відкрили найвищий у світі пам'ятник Тарасу Шевченку. Заввишки він - понад 7 метрів, а маса бронзової скульптури – 20 тонн. Пам'ятник зображає поета уже літнім чоловіком. Він упевнено споглядає всіх і при цьому рукою робить чи то повчальний, чи то застережний жест.

Ведучий 1: Але найвище на світ дивиться Шевченко з піку його імені у Кабардино-Балкарії. Це найвище місце на землі, де монумент поету встановили на висоті у 4.200 метрів над рівнем моря.
Ведучий 2: Цікаво знати, що у Кембриджі з'явилася вулиця Тараса Шевченка. ЇЇ урочисто відкрили 16 жовтня 2013 року у переддень «Днів України у Великобританії». Знаходить вулиця Шевченка в одному з найбільш знаменитих районів міста – Сиджвік Сайт (Sydgwick Site).
Слайд 75
Ведучий 1: Цікаво знати, що у Харкові у 2014 році намалювали (графіті) найбільший в Україні портрет Т. Шевченка. Портрет українського поета і художника з'явився на фасаді 16-ти поверхового будинку, зайнявши собою всю висоту будівлі. Загальна площа зображення склала понад 500 кв. м. , висота малюнка – 43 м, ширина – 12 м. цей портрет Кобзаря ввійшов до Книги рекордів України.

Ведучий 2: Понад 30 років праправнук Шевченка Микола Лисенко працював над дослідженням «коріння Шевченкового роду». У його поданні генеалогічна схема шевченкового роду містить понад 1300 осіб, відомих і безвісних, які мешкають в Україні, Росії, Прибалтиці, Австралії, США, Франції і, зокрема, у Кирилівці, Моринцях, Звенигородці. Географія проживання шевченкових нащадків надзвичайно широка.
В 2014 році планується вихід книги Миколи Лисенка «Генеологічна схема Шевченкового роду». А до ювілею Кобзаря видавництво «Либідь» випустила наукову-популярну книжку «Боже милий! Як хочеться жити!», автором якої є багаторічний працівник Національного музею Тараса Шевченка Надія Відоняк. Це збірка зі статтями і дослідженнями про маловідомі факти з життя і творчості Тараса Шевченка.

Ведучий 1: Вклад Т. Шевченка в розвиток української літератури мови вважається одним з найбільш цінних за всю історію України.
Царизм репресіями прагнув зупинити лавину народної шани й любові до великого сина України, а вийшло навпаки. З 1918 року вшанування пам'яті великого Кобзаря 9 березня стало в нашій країні щорічним і всенародним. Українському поетові Т. Шевченку встановлено більш ніж 1200 пам'ятників по всьому світу (у Палермо (Канада), Бухаресті, Вашингтоні, Нью-Йорку, Парижі тощо). Найбільша кількість пам'ятників Тарасові Шевченку встановлена у Львові, серці духовності України. Примітно, що на усю Галичину, де Шевченко не бував, припадає півтисячі пам'ятників. Могилу великого Тараса оголошено заповідником, ім'я Шевченка присвоєно Київському університетові, театру опери та балету; масовими тиражами видаються його твори, відкрито Державний музей Т. Г. Шевченка, його ім'я присвоєно навчальним закладам і науковим установам, вулицям, бульварам, площам, пароплавам.
Ведучий 2: Починаючи з 1962 року, щорічно присуджуються Державні премії України імені Т. Г. Шевченка в галузі літератури і мистецтва. За цей час почесного звання шевченківського лауреата удостоєні
П. Тичина, О. Гончар, П. Загребельний, В. Сосюра, М. Бажан,
В. Касіян, Г. Тютюнник, Ю. Збанацький, П. Майборода, А. Малишко, І. Драч, Д. Павличко, В. Стус та інші митці. За рішенням ЮНЕСКО, ювілеї Т. Г. Шевченка відзначалися в усіх державах світу, в багатьох із них вийшли переклади «Кобзаря».
Ведучий 1: Твори Кобзаря перекладені всіма слов'янськими мовами, а також грузинською, вірменською, казахською, узбецькою, німецькою, англійською французькою, датською, новогрецькою, іспанською, хінді, японською, в'єтнамською, корейською, румунською, італійською, угорською, малайською, бенгальською та багатьма іншими мовами.
Ведучий 2: "Незлим тихим словом" згадуємо ми свого пророка, який залишив нам прекрасні твори. А що ж залишимо своїм нащадкам ми?

Учень 1: Залишим у спадок новим поколінням
Свої ідеали й свої устремління,
Могутню Вкраїну, в якій наша сила,
І геній Шевченка як нації крила.

Учень 2: Залишим і те, що душею народу
Зовуть недаремно від роду до роду,
Як вищу красу і життєву основу,
Залишимо Слово, Ім'я своє, Мову.

Ведучий 1: Т. Шевченко якось про себе сказав: «Історія мого життя є частиною історії мого народу». Тарас Григорович зробив велетенський внесок у пробудження і формування національної свідомості українського народу, у розвиток української та світової культури. Ідеї, думки, вся творчість Шевченкового генія стали справжнім живим феноменом, який продовжує розвиватися вже у свідомості сучасного українського суспільства. Як актуально сьогодні звучать безсмертні Шевченкові слова: (Слайд 76)
Свою Україну любіть,
Любіть її... Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть!

Список використаної літератури, інтернет ресурси:
1. http://www.shevchcycl.kiev.ua/images/derevo.gif
2. Тарас Шевченко . інформаційно – довідкові матеріали.
http://kobzar.univ.kiev.ua
3. www. kobzar.info
4. Сава Ч[алый], (новые) материалы для биографии Т. Г. Шевченко, «Основа», 1862, травень, стор. 59
5. бабиш кін О. Шевченкова слава. – К. , 1989
6. рассказ И. М. Сошенко. М.Ч[алый], Иван Максимович Сошенко (биографический очерк), стор. 41-42
7. Король В. Історія України в житті та творчості Тараса Шевченка: //Історія в школі. 2004р.№3,ст.1-8
8. Н. О. Грідіна. Мотиви любові до рідного краю у творчості Т. Г. Шевченка://
Історія. Позакласна робота. 2014 р.№1,ст.18-20
9. http://kraeved.opck.org/biblioteka/enciklopedii/ose/r.php

www.000webhost.com